Δ΄ Κυριακή Νηστειών - Ιωάννου της Κλίμακος

Η Εκκλησία μας τιμά ιδιαιτέρως αυτήν την πνευματική περίοδο τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακας, αυτόν τον σπουδαίο ασκητή και ηγούμενο της μονής του Σινά.  Συνέγραψε τριάντα λόγους περί αρετής, όπου ο καθένας λόγος περιλαμβάνει και μια αρετή, ξεκινώντας από τις πιο πρακτικές και ανεβαίνοντας σαν σκαλοπάτια κατέληξε στις θεωρητικά υψηλές. Στη πνευματική ζωή έχουμε βαθμίδες χαμηλές και υψηλές, καταστάσεις κατώτερες και ανώτερες. Γι' αυτό και το σύγγραμμα ονομάζεται Κλίμακα των αρετών. Απο την αρχή της Σαρακοστής η Κλίμακα διαβάζεται σε όλα τα ορθόδοξα μοναστήρια αλλά και από όποιον πιστό το επιθυμεί.

Η ΚΛΙΜΑΚΑ

Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτη

 

 


ΑΝΑΒΑΣΙΣ ΘΕΙΑ

Εισαγωγή: Οι 3 αρετές απαρνήσεως των εγκοσμίων

  1. Αποταγή
  2. Απροσπάθεια
  3. Ξενιτεία

Οι 4 βασικές αρετές

  1. Υπακοή
  2. Μετάνοια
  3. Μνήμη θανάτου
  4. Χαροποιό πένθος

……

  1. Αοργησία
  2. Αποφυγή μνησικακίας

Οι 18 Μέγιστες αρετές, αντίστοιχες και αντίθετες των σκληρών παθών

  1. Αποφυγή καταλαλιάς
  2. Αποφυγή πολυλογίας, Σιωπή
  3. Αποφυγή ψεύδους
  4. Αποφυγή ακηδίας
  5. Αποφυγή γαστριμαργίας
  6. Αγνεία
  7. Αποφυγή φιλαργυρίας
  8. Αποφυγή αναισθησίας
  9. Αποφυγή ύπνου, Προσευχή
  10. Αγρυπνία
  11. Αποφυγή δειλίας
  12. Αποφυγή κενοδοξίας
  13. Αποφυγή υπερηφανείας
  14. Αποφυγή λογισμών βλασφημίας
  15. Πραότητα και απλότητα
  16. Ταπεινοφροσύνη

Η απλανής διάκριση παθών, αρετών, λογισμών.

  1. Διάκριση λογισμών, παθών, αρετών. Διάκριση ευδιακρίτου

Οι 4 αρετές, καρποί ασκητικών μόχθων

  1. Ησυχία
  2. Προσευχή
  3. Απάθεια
  4. Αγάπη , ελπίς, πίστη

 

Περιληπτική παρουσίαση των σταδίων της κλίμακας, σύμφωνα με τον Άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή.

  • Αοργησία: Η ικανότητα ενός ανθρώπου να μην επιτρέπει να οργίζεται αποτελέι μια ΠΗΓΗ ηρεμίας από την οποία δεν θα προκύψουν άσχημα λόγια που θα πληγώσουν ανθρώπους τους οποίους αγαπάει.                                      
  • Οκνηρία: Επιπτώσεις έχει στο στάδιο των οικονομικών προβλημάτων που θα προκύψουν από αυτή, αλλά και σε όλα που έχουν να κάνουν με τους πνευματικούς αγώνες που θα πρέπει να γίνουν μέχρι να ολοκληρωθεί η ψυxή.  
  • Μνησικακία: Είναι η πηγή του μίσους και εμποδίζει κάθε εκδήλωσης αγάπης, αφού ο μνησίκακος υπηρετεί το κακό που θα προκύψει από το μίσος που υπάρχει στην καρδιά όλων των ανθρώπων, αφού επιλέγουν αν θα το επιτρέψουν να εμφανιστεί ή όχι. Σημαντικότατος παράγων αγάπης αποτελεί η ΠΑΝΤΕΛΗΣ έλλειψη του χαρακτηριστικού αυτού που υπάρχει λίγο ή πολύ σε όλους μας.                                                                                              
  • Ψεύδος: Το ψέμα ΠΑΝΤΑ αποκαλύπτεται και μας αφήνει έκθετους. Η αλήθεια ΔΕΝ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ.                                               
  • Ακηδία: Η ικανότητα να μην κριτικάρουμε τα λάθη των άλλων μας επιτρέπει να μην προκαλούμε το μένος προς τους άλλους αλλά και από τους άλλους προς εμάς. Εδώ αναφέρεται και η περιβόητη φράση του Κυρίου που λέει να βγάλουμε πρώτα το δοκάρι από το δικό μας μάτι και έπειτα να προσπαθήσουμε να βγάλουμε το αγκαθάκι από το μάτι του άλλου.
  • Γαστριμαργία: Αποτελεί αίτιο θανάτου για όσους δεν επιλέγουν να αποφύγουν τροφές που βλάπτουν αλλά σε συνδυασμό με τον Πνευματικό αγώνα της νηστείας μας παρέχει την δυνατότητα να ανεβάσουμε την προσευχή σε επίπεδα ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ ΥΨΗΛΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ και επιτρέπει να γίνει προσευχή δακρύων στην οποία ΔΕΝ ΑΡΝΕΙΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ, αν και ΔΙΝΕΙ ΠΑΝΤΑ αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε και όχι αυτό που ζητάμε.
  • Κενοδοξία: Η αλαζονεία αλλά και η ματαιοδοξία δεν επιτρέπουν να ανέβει σε υψηλά επίπεδα ο πνευματικός μας αγώνας που θα μας οδηγήσει να πνίξουμε τα σκουλήκια της αγάπης όπως η ζήλεια και ο εγωισμός.
  • Περηφάνια: Αποτελεί όμοιο με το προηγούμενο γνώρισμα τα οποία πρέπει να εκλείψουν για να φτάσουμε σε υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας και στη συνέχεια δια μέσω της ταπείνωσης να φτάσουμε στην ολοκλήρωση.
  • Ταπεινοφροσύνη: Αποτελεί το ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ στοιχείο για να φτάσει κανείς στη γνώση και στην ΤΕΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ της ψυχής. Είναι η κορυφή αφού τα επόμενα στάδια περιλαμβάνουν πνευματικούς αγώνες διατήρησης των κεκτημένων και απόλαυσης χαρακτηριστικών ΕΥΤΥΧΙΑΣ.                               
  • Διάκριση: Με οδηγό την ταπείνωση φτάνει κανείς στην διάκριση όπου ασκείται ΣΥΝΕΧΩΣ μέχρι να μην λανθάνει.
  • Απάθεια: Δεν είναι το γνώρισμα όπου δεν αισθάνεται κανείς, όπως νομίζουν ορισμένοι αφού η απάθεια είναι το γνώρισμα εκείνο στο οποίο ΔΕΝ ΠΑΘΑΙΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ και αφορά τις συνέπειες των σφαλμάτων που καλούνται αμαρτίες.

 

Η Κλίμακα, ΚΑΚΩΣ δεν διδάσκεται στα σχολεία και μάλιστα θα έπρεπε να διδάσκεται σαν ένα μάθημα αρετής το οποίο λείπει από τα σχολεία μας!!